Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3125
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.other0000-0001-8866-0334en_US
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0001-8866-0334en_US
dc.coverage.spatialEuropaen_US
dc.creatorOrejudo Pedrosa, Juan Carlos-
dc.date.accessioned2023-02-08T18:20:55Z-
dc.date.available2023-02-08T18:20:55Z-
dc.date.issued2023-01-31-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.issn2594-0449en_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3125-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48779/ay7r-f488-
dc.descriptionThe discovery of an awareness of modernity, that is, of the ephemeral and transitory character of modern beauty, as announced by Baudelaire, is continued by the Avant-garde of the 20th century, as an adventure in constant search for the new. We will analyse the novelty of the avant-garde from the aesthetic modernity of the second half of the 19th century, which will be continued by André Breton and the surrealist movement. We will focus on the figure of Salvador Dalí, where we find principal themes of modern art throught madness, love and dreams. Novelty is the core of Baudelaire's aesthetic modernity and possibly also his most important legacy to avant-garde art.en_US
dc.description.abstractEl descubrimiento de una conciencia de la modernidad, es decir, del carácter efímero y transitorio de la belleza moderna, tal como lo había anunciado Baudelaire, es proseguido por las Vanguardias del siglo XX, como una aventura en la búsqueda incesante por lo nuevo. Analizaremos la novedad de las vanguardias desde la modernidad estética de la segunda mitad del siglo XIX, que retomará el Surrealismo a partir de André Breton. Nos detendremos en la figura de Salvador Dalí, donde se entrecruzan los temas centrales del arte moderno: la locura, el amor, los sueños. La novedad es el núcleo central de la modernidad estética de Baudelaire y posiblemente también su más importante legado al arte vanguardista del siglo XX.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relationhttp://www.filha.com.mx/publicaciones/edicion/2023-01/la-modernidad-y-las-vanguardias-como-aventura-y-descubrimiento-de-lo-nuevo-por-juan-carlos-orejudo-pedrosaen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourceRevista Digital FILHA. Ene-jul 2023. Año 18. Núm. 28, pp. 1-26en_US
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherBaudelaireen_US
dc.subject.otherModernidaden_US
dc.subject.otherVanguardiasen_US
dc.subject.otherNovedaden_US
dc.subject.otherSurrealismoen_US
dc.subject.otherBaudelaireen_US
dc.subject.otherModernityen_US
dc.subject.otherAvant-gardeen_US
dc.subject.otherNoveltyen_US
dc.subject.otherSurrealismen_US
dc.titleLa modernidad y las vanguardias como aventura y descubrimiento de lo nuevoen_US
dc.title.alternativeModernity and the Vanguards as adventure and discovery of the Newen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
Appears in Collections:*Documentos Académicos*-- UA Docencia Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orejudo Pedrosa.pdf316,99 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons