Please use this identifier to cite or link to this item: http://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3601
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor1146573en_US
dc.contributor.advisorMaritza Manríquez Buendíaen_US
dc.contributor.advisorMaría Rita Vega Baezaen_US
dc.creatorGallegos Ramos, José Guadalupe-
dc.date.accessioned2024-06-19T16:19:16Z-
dc.date.available2024-06-19T16:19:16Z-
dc.date.issued2023-12-06-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3601-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-420-
dc.descriptionThis master's thesis will encompass a study of sadness and, to a lesser extent, melancholy in four Latin American short stories from the 20th century. The primary intention will be to identify the various manifestations of sadness as symptoms of melancholy in order to use them as tools for interpretation within the stories. Given the nature of the proposal, the methods of "secrecy" (which I relate to sadness) and "enigma" (which I associate with melancholy) by Ricardo Piglia will be employed, as they define certain types of narratives. The process will be understood as an uncertain evolution that allows for a multitude of possibilities. I have selected four stories: "Un sueño realizado," "Muerte por alacrán," "La pecera," and "Barlovento" as a sample of sadness in Latin American short fiction. Furthermore, an analysis of the life and literary career of Juan Carlos Onetti will be conducted to shed light on some of the sadness prevalent during those times. Briefly, the thesis will also address the complexities of life in literature faced by Armonía Somers, Marvel Moreno, and Jesús Gardea.en_US
dc.description.abstractEsta tesis de maestría comprenderá un estudio de la tristeza y, en un segundo plano, de la melancolía en cuatro cuentos latinoamericanos del siglo XX. La intención principal residirá en identificar los tipos de tristeza como síntomas de la melancolía para usarlos como medios de interpretación en los cuentos. Dado el carácter de la propuesta, se usarán los métodos del secreto (con el cual relaciono a la tristeza) y enigma (con el que relaciono a la melancolía) de Ricardo Piglia, con los que define ciertos tipos de narraciones. El proceso será entendido como un devenir incierto en el que caben multitud de posibilidades; propuse cuatro cuentos: “Un sueño realizado”, “Muerte por alacrán”, “La pecera” y “Barlovento”, como un muestrario para la tristeza en el cuento de América Latina. Asimismo, se analizarán la vida y la carrera literaria de Juan Carlos Onetti para exponer algunas tristezas en aquellos tiempos. Brevemente se expondrán las complicaciones de la vida en la literatura con las que se enfrentaron Armonía Somers, Marvel Moreno y Jesús Gardea.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Zacatecasen_US
dc.relation.isbasedonMaestro en Investigaciones Humanísticas y Educativasen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/us/*
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherCuentoen_US
dc.subject.othertristezaen_US
dc.subject.otherenigmaen_US
dc.titleEl sentimiento de la tristeza en cuatro cuentos latinoamericanos. Onetti, Somers, Gardea y Morenoen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US
Appears in Collections:*Tesis*-- M. en Inv. Humanísticas y Educativas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gallegos Ramos José Guadalupe.pdfTesis maestría2,9 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons