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dc.contributor240571en_US
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0002-7306-1950en_US
dc.contributor.otherhttps://orcid.org/0000-0003-1588-5289en_US
dc.coverage.spatialMéxicoen_US
dc.creatorMagallanes Delgado, María del Refugio-
dc.creatorRangel Bernal, Laura-
dc.date.accessioned2024-08-13T15:41:52Z-
dc.date.available2024-08-13T15:41:52Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifierinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.identifier.issn2954-3584en_US
dc.identifier.urihttp://ricaxcan.uaz.edu.mx/jspui/handle/20.500.11845/3639-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-458-
dc.descriptionThe aim of this paper is to analyze the anthropological and ethical foundations of the principle of education for the common good that underlies the epistemic approach of the New Mexican School model. We achieve this by doing a documentary review of reports from intergovernmental bodies, educational research studies focused on this principle and an analysis of the current curricular framework of the basic education system in Mexico. We conclude that the articulating axes of basic education can be interpreted as whit ecosocial categories that demand a displacement from a public education curriculum organized by subjects, to the education of the person through contents that problematize social realities and promote the critical interrelation between person and community. The seven axes serve as means for a democratic formation of the learners in the community-territory as a place that has resources and sense of identity that are reconstructed to curb the influence of capitalist culture.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo es analizar los fundamentos antropológicos y éticos del principio educación para el bien común que subyace en el planteamiento epistémico del modelo de la Nueva Escuela Mexicana, desde una revisión documental de informes de instancias intergubernamentales, de estudios de investigación educativa centrados en este principio y del marco curricular vigente del sistema de educación básica en México. Se concluye que los ejes articuladores de la educación básica se pueden entender como categorías ecosociales que demandan un desplazamiento de la instrucción pública por asignaturas, a la educación de la persona a través de contenidos que problematicen las realidades sociales e impulsen la interrelación crítica entre persona y comunidad. Los siete ejes fungen como medios para una formación democrática de las y los educandos en la comunidad-territorio entendida como lugar que posee recursos y sentidos identitarios, los cuales es necesario reconstruir para frenar el influjo de la cultura capitalista.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherSecretaría de Educación Pública, Quintana Rooen_US
dc.relation.ispartofhttps://www.revistainspiracioneducativa.com/RIE-MX-CATORCEAVA-EDICI%C3%93N.pdfen_US
dc.relation.isbasedonSecretaría de Educación Pública Quintana Rooen_US
dc.relation.urigeneralPublicen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/*
dc.sourceInspiración Educativa, Vol. 14, No. 14, pp. 34-46en_US
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA [4]en_US
dc.subject.otherEducación para el bien comúnen_US
dc.subject.otherFormación ecosocialen_US
dc.subject.otherTransformación socialen_US
dc.titleEducación para el bien común en el modelo de la Nueva Escuela Mexicana: una antropología social y éticaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
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